Pages

Monday, August 06, 2007

Misteri Yang Tak Pernah Selesai

Huh. Kalau diingatkan balik kenangan yang berlaku 4 tahun lepas ni, aku sure gelak seorang diri.

Kejadian berlaku di kelas aku, kelas 2 Ibn Muqaffa'. Waktu tu, aku duduk seorang diri kat kelas. Seingat aku, waktu tu waktu prep and aku tak tau mane sume classmate aku pergi. Apa yang pasti, aku duduk seorang diri kat meja aku, buat homework. Tetiba dak-dak putera masuk kelas tu ikut pintu belakang. Bising jadinya kelas tu. Tak concentrate aku nak buat kerja. Dalam hati aku waktu tu, sebenarnya aku menyumpah-nyumpah diorang sebab buat bising and ganggu ketenteraman awam. Aku pun tolehla belakang, nak tengok insan-insan yang buat bising tu. Hmmm.. Bukan budak kelas aku je ade, tapi budak kelas lain jugak. Sabar Fad..

Aku pun terus memekakkan telinga and teruskan kerja aku. Makin lama makin menjadi pulak bising tu. Aku pun toleh belakang sekali lagi, and jeling kat diorang. Tu kononnya amaran pertama la. Haha. And lepas tu aku dengar pulak ada di antara mereka yang seolah-olah menghalau aku. Aku pun bermonolog la. Aik, ape kes plak aku yang kene keluar? Ni kelas aku, and aku nak buat kerja! Dalam hati aku membebel berpanjangan. Panas je hati waktu tu sebenarnya. Bising sangat!

Tiba-tiba, pap!! Ada benda keras yang menghentam tudung aku dengan momentum yang agak rendah, seterusnya jatuh dan mendarat kat baju aku. Sebaik aku tengok bawah je, baju aku ade kesan pen! Warna biru! Banyak! Disebabkan kesabaran aku ada hadnya, aku pun ambil pen yang ada kesan dakwat tu, and terus pegi kat budak-budak putera yang buat bising tadi tu.
"Sape yang baling pen ni??!!!!" suara aku memetir, mata membulat. Aku betul-betul hilang sabar waktu tu. Diam mereka jadinya.
"Aku tak tau. Budak kelas lain baling kot. Da lari balik kelas" salah seorang mereka menjawab.
Haik? Da baling, tak kan lari terus kot? Ish

Aku malas untuk terus ikutkan perasaan, aku pun duduk balik kat meja aku. Nak nangis rasanya waktu tu. Apa yang menyakitkan hati, budak-budak putera tu diam pulak. Tadi aku warn awal-awal, tak nak diam. Da aku marah-marah, baru nak diam. Ish.
Aku pun terus berkemas, balik hostel. Air mata meleleh-leleh bila fikir baju tu mak aku yang buat. Baju tu baju baru, mak aku buat waktu awal-awal naik sekolah. Sedih tak terkata. Aku call rumah, mengadu kat mak apa yang jadi. Biasala kecik-kecik dulu, mak abah jadi tempat mengadu. Nangis-nangis aku mengadu. Sampai je kat dorm, terus rendam baju prep warna hijau tu dalam air. Air dicampur bleach sikit, mak aku ajar.

Malam tu, aku pergi prep macam biasa. Kalau diikutkan perasaan sedih tu, memang aku tak nak masuk kelas. Tak nak aku tengok muka-muka nakal kat kelas tu. Tapi, tak boleh. So aku pun pergi je la kelas. Sampai-sampai kat kelas je, aku terus pergi kat meja aku. Tengok-tengok kesan pen yang ada kat meja tu. Sadis sungguh!

Aku pun duduk, sedia untuk belajar. Bile aku meraba laci meja, nak ambil barang, aku terpegang satu kertas yang dilipat kecil. Eh, sejak bila pula aku pandai buang sampah kat bawah meja ni? Aku pun ambil kertas tu, and keluarkan dari laci meja. Aik. Bukan kertas biasa ni. Ni bukan sampah. Lawa sangat sampah ni!

Kertas tu dilipat sebesar tapak tangan aku, and ditampal sticker berkatun warna purple di bahagian depannya, yang tertulis 'I'm Sorry..'

Aku ni bukanlah jenis budak yang biasa dengan note-note ni. Selama aku hidup kat sekolah dulu, tak pernahlah dapat note-note ni. Maklumlah, budak hingus. Nga3. And kehadiran note tu kat bawah meja aku memang mengejutkan. Aku bukak, hati berdebar-debar juga sebenarnya. Note yang dimulakan dengan salam tu berbau keinsafan dan penyesalan. Awak, saya nak mintak maaf kat awak sebab baling pen tu kat awak. Aku terus tergelak! Shifa' yang duduk sebelah aku waktu tu pun hairan. Aku pun tunjukkan note u kat Shifa'. Shifa' pun tergelak sama!

Aku gelak bukan apa, pelik sungguh cara 'pesalah' tu nak minta maaf. Lawa sangat note yang ditulis tu! Siap ber'sticker' lagi! Hadoi.. Macam-macamlah yang diterangkan dalam note tu. Menurut 'pesalah' tu, diorang tensen sebab aku duduk dekat kelas tu, sedangkan diorang nak main-main dalam kelas tu. So die buat macam tu sekadar untuk buat aku tinggalkan kelas. Alamak bro, salah cara la! And kelas bukan tempat main-main! Ish

Dalam kategori lelaki, tulisan 'pesalah' tu boleh dianggap lawa la. Kemas. Aku ingat lagi camne tulisan die. Haha. OK la kawan-kawan, kalo sesiapa yang kat luar tu terasa dirinya terlibat dengan hal yang berlaku tadi, and tau siapa 'pesalah' tu, beritau je la aku. Bukan untuk apa, sekadar untuk menyelesaikan misteri yang tak pernah selesai ni. And aku nak bayangkan jugak muka 'pesalah' tu waktu baling pen bocor tu kat aku. Sure nakal gile kan muka die waktu tu?

0 commentaire: