Pages

Tuesday, February 02, 2010

Minggu Awal Persekolahan

Hai, diam tak diam ubi berisi boleh goreng kunyit. Esok hari Rabu, hari ini hari Selasa. Esok lusa siapa yang tahu.

----------------------------------

Sem ni, subjek2 yang diambil sangatlah durhh. Awal2 kelas banyak belajar derivation yang menyakitkan saraf2 tunjang bersama saraf otak. Tapi even sakit2 otak pun aku mampu je menguap dalam klas huaarhhhh. Itu adalah kesan daripada kesakitan otak yang terlampau.

Well Test Analysis
Reservoir Modeling & Simulation
Facilities Engineering
Intro to Management
Engineering Economics & Entrepreneurship
Engineering Team Project

Sangatlah kedewasaan bunyinya. Saya tak sangka saya sudah dewasa dan perlu belajar smeua benda ni. Belajar untuk mencari kerja. Belajar untuk mendapatkan ilmu2; yang mana saya tak sangka inilah tahap ilmu yang saye perlu dapatkan sekarang. Fadhilah, awak dah besar.

Berbalik kepada aku-kau.

Dalam masa yang sama, aku bizi dengan perkara2 berikut:

- V5 Goes Green -
Dulu waktu mula2 masuk V5SR waktu sem Jan 08 dulu, aku pernah berangan nak buat kempen hijau dalam V5 ni. Hoho. Tak sangka aku ni berfikiran hijau ke? Ya, otakku hijau. Aku sangatlah particular dalam hal2 alam semesta ni. Tapi sekarang ni dah ada kuasa sikit dalam V5SR, aku berlagak berkuasa lahaha. So, V5 Goes Green ni berada di bawah naungan aku. Kempen ni akan berlangsung di V5 selama 2 bulan. Antara aktiviti yang bakal diadakan adalah:

1) Kempen kitar semula dan jimat elektrik
Sebab - aku perasan tahap kesedaran student2 kat sini tentang kepentingan kitar semula sangatlah kurang. Dan, melihatkan lampu koridor dinyalakan sesuka hati di siang hari. Durhh, somebody please care! You're heating the globe!

2) Aktiviti gotong-royong
Penjelasan - aktiviti ini diadakan dengan kerjasama pihak Majlis Perbandaran Perak Tengah. Lokasi sekitar Bandar Sri Iskandar. Penduduk setempat dan ahli JKK turut terlibat. Boleh percaya ke ni idea aku? Oh my god! Reason? Saje nak berbakti kat tempat yang ditumpangi~

3) Persembahan teater hijau
Untuk ni, kami jemput Tronoh Theatre Shop untuk berlakon.

4) Trip ke Gua Tempurung
Plan asalnya nak pergi Tasik kenyir, tapi fellow reject sebab jauh sangat. Wuwu

5) Kutip derma
Sumbangan yang dikumpul akan disalurkan kepada Yayasan Anak Warisan Alam (itu plan kami setakat ni. Tapi sedang menghadapi masalah teknikal). Sumbangan akan dikutip melalui jualan tiket teater dan sumbangan pihak2 yang mahu menderma.

6) Pelancaran V5 Green Day
Ya, Greenday band sedap tu. Pelancaran V5 Green Day ini bertujuan mengharamkan penggunaan bekas makanan dan plastik di kafe2 dan di mini market V5. Tujuannya, untuk mengurangkan penghasilan sampah setiap hari di dalam tong sampah di setiap rumah. Ini adalah kerana tinjauan saya mendapati hampir keseluruhan isi tong sampah terdiri dari bungkusan2 makanan. Ini sangatlah tidak elok walaupun bekas makanan itu berasal dari bahan organik.

Itulah serba sedikit tentang V5 Goes Green. Kalau rajin silalah lawati blog V5GG yang masih dalam proses pembikinan lagi.

http://v5goesgreen.blogspot.com/

Oh ya, lupa mahu cakap. Event ni merupakan kolaborasi antara Village 5 Student Representative dan International Student Council di UTP ini.


- Engineering Team Project -
Subjek yang wajib diambil sem ni. Setiap kumpulan terdiri daripada 5-6 orang pelajar dari pelabagai jurusan kejuruteraan. Setakat ni tajuk projek belum ditetapkan lagi.


- Robocon 2010 -
Memandangkan pertandingan bulan 6 nanti, kami berehat dari membuat robot sebentar. Tema Robocon kali ni : RoboPharaohs Build Pyramids (sila klik untuk maklumat lanjut tentang pertandingan ni)


OK tu je lah update kali ni, semoga updates ini cukup! Mengapa saya berbahasa melayu baku? Ini adalah kerana saya bangga saya ada bahasa sendiri!