Pages

Friday, May 14, 2010

Internship Placement : Pencarian Tamat :)

Baru 2 hari yang lepas saya post entry menangis meraung merayu mintak tempat intern. Dan hari ini, sewaktu sedang melipat2 baju (gaya emak2 melipat baju, bersimpuh di lantai sambil mendendangkan lagu anakku sazali), SKO Miri call saya tepat pukul 8.59 pagi, menyatakan application saya diterima! Yeehaaaaaaaaa mari berjoget mak enon bersama hos andaaaa Fadhilah Sallehhhhh!


Yeeiiiuuuuuuuuuuuu terbang sana! Terbang siniii! Bukak kangkang 90 darjah yeeehhhaaaa

Kenapa saya nak sangat jauh2? Sebab, saya nak amek peluang 8 bulan ni untuk hidup merantau jauh. Untuk karier sebetulnya, saya tak nak berpisah jauh dari family :) tapi ni 8 bulan, confirm 8 bulan sahaja. Maka itu, ayuhla kita memilih 8 bulan berbanding selamanya :) Bukankah elok dan manis begitu?

Dan kawan2 rapat semua tau betapa mengidamnya saya untuk intern kat Borneo ni. Saya duduk berzikir Sabah Sarawak saban hari. Kawan dekat, kawan jauh semua tau. Maka bila dah dapat apa yang diidam2kan, saya terasa bagai mahu menjerit satu dunia :) Dan ya, kawan2 semua tumpang jerit sama. Terima kasih kawan2!

Yang tak boleh blah bodohnya, bila nampak nombor Sarawak telefon, hormon EXCITEMENT dirembes bertan2 dalam badan ni, buat aku terkinja2 angkat tepon, macam orang sakit, macam kena sawan babi pun ya jugak. Semua pernyataan seperti "Hello, saya ehem2 dari ehem2" saya jawab dengan "Yeeee" dan senyuman lebar sampai telinga dan tangan tergedik2 macam orang spastik tu. Boleh bayang?

Haa macam ni lah! Tangan tergesel2 dekat pipi sebab hormon EXCITEMENT tu menggeletek2 muka aku. Dan terkepit2 kaki sebab menggedik. Kuuuuss!

PENATLAH TERKINJA KINJA NI!
BUANG TENAGA!
NAK REHAT!

Maka itu, kat sini, saya nak ucapkan terima kasih pada mereka yang berikut:

Mak dan abah
saya yang supportive, yang selalu mendoakan saya, yang selalu menggalakkan saya tengok tempat orang, sehinggalah lahirnya perasaan membuak2 nak pergi Sarawak. Saya percaya, pergi Sarawak untuk tujuan bercuti sangatlah lain kalau nak dibandingkan dengan menetap di sana walau hanya untuk 8 bulan. Saya yakin! :) Dan yang paling penting, pengalaman tu sangatlah berharga!

Ahli family yang lain
termasuk kakak2, abang2 ipar, kakak2 ipar (mane ade) yang selalu mendoakan agar saya dapat pergi blah jauh2 sebab mereka kata mereka nak lawat saya nanti. Dan buat Kak Nim yang terlalu eksited sampai dah beli tiket pergi Sabah daaahh!

Kawan2
yang selalu menyapot saya dengan mengatakan Sarawak itu coool tetapi bila saya ajak mereka pergi sama mereka kata "Hihihihiiiii kau pergi sorang lah faadddd". Maka terpaksalah kita berpisah nuun di Sarawak nuun di Terengganu nuunn di Johor nuunn di KL.

Teman gaduh weekly,
Ahmad Fitri Mohamed yang telah mengapprove proposal saya bertajuk "Saya mahu intern 8 bulan di Kepulauan Borneo boleh taaakkk?". Saya naik turun pejabat beliau beratus2 kali dalam masa 2 tahun lebih untuk dapatkan approval. Eleh, kalau suke kite pegi jauh2 cakap je laahhh. Nak berdalih2 pulak khaan. Kata rindu lah apa lah padahal Borneo ke tak, sama sahajaa. Jumpa tetap 4 kali setahuun!

and,
special thanx to Rafi,
member Robocon yang jugak pernah jadi intern kat Miri tu, sebab banyak bagi tips2 berguna. Kihkihkih. Thanx banyak2 okeh! :)

Sesungguhnya saya dapat
PETRONAS Carigali (Sarawak Operation)
untuk internship :)

P/S : Sungguh poyo tak hengat duniya budak neh kan! Tapi nak buat macam maneee ini impian termakbul sayee!

P/SS : Erk. Baru teringat tadi aku lupe nak tanye aku dapat department mane. Kang tak pasal2 aku jadi tukang fotostat je kang. Kang tak pasal2 masuk paper dengan tajuk "Terbang jauh2, pelatih industri bertugas sebagai typewriterrr" kang. Haaaa camne tuu??

5 commentaire:

.::fIsYa::. said...

hahaha...poyos ok kua paper pelatih cmtu...eh3x,,nnt nk tips mkn mane sedap kek lapis mane sedap..market ikan mane murah bley la roger2 k..aku ade sume pete tu..kalo miri xberubah lg la..hahaha

YEay!!ley jln2 miri tumpg umah ko...

Hanim Salleh said...

hahahahha heheheheh

oranglidi said...

tahniah

ikanriang said...

rafi : hihihi sila2. jangan malu2 :)

penarik beca : trima kasih!

mr.hyde said...

salam,
first of all, i wanna say congratz sbb dpat placement for internship in Miri n good luck for ur 8-months internships. secondly, i wanna ask for ur help if it doesn't burden u. i am also in utp n my intern period will be on may 2012. but, unfortunately, i still don't have the list of companies which offer placement. hope u can help me. if u have an info regarding this, i hope u can contact me through my email, sephirothyde@gmail.com. really appreciate ur help. tq