Pages

Wednesday, May 12, 2010

Internship Placement : Kisah Pencarian

Very the awful things happen for this intern intern thing. Saya tak tahu macam mana nanti bila nak kerja. Sakit kepala dibuatnya. Saya nak bagitahu semua orang, yang petroleum engineering ni sangaaaaatlah menarik. Saya happy belajar PE. Tapi, bila company2 yang sepatutnya mengutamakan kami yang PE ni taknak kami, apa lagi saya boleh buat? Hanya menggelupur atas tanah macam beruk nak mati.



Hari tu saya dapat offer dari Malaysia LNG Sdn. Bhd. Very the coooool, man! LNG Plant terbesar kat Asia kot! Berlokasi di Bintulu, MLNG ni uruskan dari pasal proses sampai ke shipping. Tak ke coool tu? Kalau rasa mahu tengok magic gas bertukar jadi cecair, duduklah dekat plant. Kalau rasa mahu bermesra dengan abang2 kelasi, curi2 lah masuk kargo buatkan teh untuk diorang. Kalau rasa mahu pergi Jepun, seludup lah diri masuk kargo, duduk dekat enjin kargo. Bukak2 mata daannnggg da sampai Jepun! Tataaaapiiii, hajat saya untuk berjumpa abang kelasi tidak kesampaiaaan :( bila dah dinamakan saya ni orang minyak, LNG tu bukan bidang kuasa saya :( Kerja saya upstream, dan tak melibatkan proses :(

Upstream tu camne? Nah tengok wiki

The upstream oil sector is a term commonly used to refer to the searching for and the recovery and production of crude oil and natural gas. The upstream oil sector is also known as the exploration and production (E&P) sector.

The downstream
oil sector is a term commonly used to refer to the refining of crude oil, and the selling and distribution of natural gas and products derived from crude oil. Such products include liquified petroleum gas (LPG), gasoline or petrol, jet fuel, diesel oil, other fuel oils, asphalt and petroleum coke.

diambil dari Wiki


Nampak kan beza upstream dan downstream?

Maka itu, selamat tinggal, abang2 kelasiku :(
Tak dapatlah nampaknya dinda nak buat teh untuk kanda2 kelasi sekalian =|

Dan untuk company PETRONAS, aku apply Sabah Operation and Sarawak Operation. And very the veryyyy, Sabah tak amek orang semenanjung! Ohhhh Sabah yang racist :( Dan sekarang saya perlu usha Sarawak esok. Tskkk

P/S : Sekarang berhati dua, boyfriend nak grad hujung tahun ni. Walaupun ikut perancangan dia akan ada grad kali kedua akan datang, mestila lain perasaan waktu grad untuk kali pertama dan kali2 yang seterusnya kan kan? Kalau aku, macam tu lah yang aku rase. Kalau kau, rase camtu tak? Then, kalau aku dapat Sarawak, takkan nak melupekan je hari bersejarah boyfriend? Tak ke loser gila bila kau takde dalam waktu2 bersejarah orang tu? Ye tak ye tak?

6 commentaire:

lumut said...

dah abes blaja dak ni..da nak start intern ek syg..all the best kay...
fit dah grad?wah...
aku doakan kalian berbhgia slalu..luv u.

Hanim Salleh said...

ooooooooooooo baru faham

ikanriang said...

lumut:
haah, die abes sem ni :)
bulan 10 konvo.
TQ pekot, sayang ko jugak :)

kaknim:
haaaa faham ape?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

pm pls,u know who I am
25/09