Pages

Sunday, October 10, 2010

Brunei Trip





Brunei, 15 mins sampai border, next 2 hours sampai Bandar Seri Begawan


Bile pergi sini, baru aku nampak sebab2 kenape Brunei ni kayo.

Sebab 1 : Mane taknye, ko bayangkan la, depan rumah ade tanah lapang, dan dekat tengah tanah lapang tu ade pam minyak (dalam industri, ia dipanggil nodding donkey sebab die gerak atas bawah). Memang kaw2 tepi jalan lah. Kat hujung tanah tu plak, ade traffic light.

Tengokla gambar ni. Memang aku tak tipu kan?? And, bende ni bukan ade satu je tau kat sini! Ade banyak lagi! Bersepah-sepah! Mak donkey, bapak donkey, anak donkey sume ade! Depan rumah, belakang rumah orang, depan masjid, hui hui hui. Lagi satu yang tak boleh blah, ni ha..


Nodding donkey kat luar pagar terminal minyak je! Polahaiiii. Sah2la bape sen je diorang gune untuk install flowline lat situu. Dokek bona sumber dengan tempat proses tu ha jangggg


Sebab 2 : Brunei ni aku tengok macam rakus je gali minyak. Haha. Kalo laman rumah orang pun boleh ade, ni kan pulak dekat laut!


Ko tengok ni? Aku boleh amek gambar pasir pantai PLUS gambar jacket (platform kecik dipanggil jacket platform) dengan jelas dari tepi pantai! Jangan harap la ko nak nampak jacket sejelas ni kalo kat pantai Sarawak. Haha.


Ko pandai2 la agak ape aku nak cakap. Haha. Banyak gilosssssssssssssssssss!! Ni baru ape yang kite nampak dari pantai.. Belum tengok dari awan lagii.. hui hui huii

Memang murah rezeki Brunei. Sane sini ade minyak! Tapi aku rase, memang layak diorang dilmpah rezeki sebanyak tu sebab, sane sini jugak ko akan diingatkan dengan zikrullah. Macam mane diorang buat? Haa, Brunei ni, kalo tadi aku cakap dekat laman rumah orang boleh ade pam minyak kan.. dalam part ni plak, kat tepi jalan ko boleh nampak banyak signboard yang mengajak ko berzikir.. :)

Ni aku letak satu je.. Ade banyak lagi signboard macam ni kat Brunei ni.. Hehe. Tak sia2 mati tengah jalan camni.. Huhu

And, pemerhatian yang aku dapat dari trip ke Brunei ni is, diorang ni sangat memartabatkan bahasa melayu dan tulisan jawi. Buktinya, lihat sendiri gambar di bawah.. :)


Korang boleh nampak ke tulisan tu? Kalo tak, meh aku tolong bacekan. Signboard tu cakap "Utamakan Bahasa Melayu". Aku suke signboard ni. Simple, tak serabut, tapi mesej sampai. Macam Malaysia ni, tulisan 'Utamakan Bahasa Melayu' tu jadi 'Bahasa Jiwa Bangsa' dengan dihiasi gambar segala sejenis kaum kat Malaysia ni. Tsk. Gambar2 kat bawah ni aku tunjuk betapa Brunei ni tegar untuk mengekalkan warisan Melayu ie. tulisan jawi.


-Ki If Si-


-Risturan MikDunelds-


Segala jenis kedai la senang cakap ada tulisan jawi. Baik kedai daging, bank, klinik dan bla bla bla.

Oh before sampai tu, kitorang sempat jugak la melawat (melawat je ok. Bukan menginap) 6 stars hotel kat Brunei ni. Name hotel ni adela The Empire (dengar name pun, dah boleh agak rupe die macam mane. Huhu). Terletak jauh sikit dari Bandar Seri Begawan (BSB), lebih kurang 20-30mins dari BSB. Aku rase taraf die same je macam Palace of Golden Horses yang kat Mines tu, tapi aku rase lobby The Empire ni lagi WOOOWWW dari Golden Horses tu. Kalo Golden Horses, lobby die bese2 je. Bile da masuk dalam2 baru kite WWOOOW. Tapi aku rase la kan, suite kat The Empire tak boleh lawan Golden Horses (kalo tak silap aku, Golden Horses ade 3-storeys suite). The Empire kalo tak silap single storey je. Wuhu. Bile la aku boleh jadi kayo pastu bazir duit gi hotel mewah2 camni~ huhu

Pic credit to Zakuan Seesaw
Sultan Brunei kan suke emas. So, hotel ni pun ade banyak bende yang berunsurkan emas~


Ni pemandang The Empire dari country club situ. Nice kan..

Then, kitorang pegi The Mall untuk lunch dan jalan2. The Mall ni terletak dalam BSB dah.

So kat sini la kitorang makan dan membeli belah (takdela membeli belah mane, sbb duit Brunei yang dibawak masing2 tak cukup. huhu). Ole2 yang aku beli untuk diri aku adela Dancepad (haha kejadah beli dancepad kat Bruneiii).. tapi nak buat camne, lepas convert duit Mesia, dancepad kat situ harga die RM35 je sedangkan kalo beli kat KL harga die RM60! Wuu. So, dalam mission nak menguruskan badan sekarang ni, aku pun hangkut la dancepad tu sebijik (siap promot kat budak lain jugak.. sampai ade sorang tu beli 2 terus! sume memang tau dancepad RM35 tu murah gilos).


Ni alat bantuan pengurusan ye tuan puan.. Hehehehh

Pastu beli 2 kain sutera (fyi kain sutera kat Brunei ni murah2). Pastu duit Brunei aku pun habis (akibat lokek nak convert duit before bertolak ke Brunei) so aku pun berlari la cari kedai tukar duit. Pastu jumpe la beberapa kedai tukar duit.. tapi sumenye tutup. Duhhh.. Bile tanye tuan kedai sebelah2 tu, diorang cakap kedai tukar duit tutup time Maghrib. Aku pun, oh ok. Tak dapat tukar duit sebab kalo nak tunggu kedai tukar duit bukak, nanti lambat sangat bertolak gi border. Kang tak pasal2 je masing2 tidur kat border malam tu kan~


Cantik tak? Hohe

Pastu, ondewei balik tu, kitorang singgah la Masjid Sultan Hassanal Bolkiah untuk semayang Maghrib. Aku n bebudak pempuan lain pun tunggu la budak2 laki habis semayang. Sambil menunggu tu, kitorang pun beramek2 gamba kat luar masjid tu. Tapi............... setelah sekian lame menunggu kat luar masjid tu, sorang pun tak kua2. Dalam hati aku, "aish, bagus diorang ni. semayang tertib. lame je semayangnye. bagus bagus bagus"


Pic credit to Zakuan Seesaw
Ni la rupe Masjid Sultan tu. Cantik kan?

Tak lame pastu, datang la sorang membe laki ni. Kitorang yang pempuan ni pun tanye la, "mane yang lain?". Die jawab "hah, sume dah habis semayang dah. jap lagi turun la diorang tu"

Tunggu punye tunggu, takde jugak. Sambil tunggu tu, macam bese la. Pancing, kail dan tangkap gambar (nasib baik membe ade camera canggih, kalo nak harapkan camera 3.2MP aku tu, takde maknenye beramek gamba memalam camtu). Tunngu dan tunggu, aku nampak la sorang dua yang baru kua masjid tu. Aku pun pegi kat diorang tu. Aku cakap "korang, nape lambat sangat? kite kene cepat. hish korang ni tu pun nak diaja bla bla bla". Pastu sorang membe ni tunjuk camera die kat aku, then tanye "Fad, cube teke sape yang ade dalam gambar ni" sambil tunjuk gambar ni :


Aku : Maher Zain! Maher Zain! Oh maiiiii kat mane korang jumpe dieee??!
Membe : Kat dalam laa.. Tu yang lambat tu.. Haha
Time ni aku rase badan aku menggeletar, panik semacam sebab tak caye Maher Zain ade dalam lingkungan 100m dari aku. Haha. (Kejadah panik? Haha)
Aku : Aku nak jugak! Ini tidak adil! Takkan disebabkan korang laki, tempat semayang korang same dengan Maher Zain, korang je yang boleh amek gamba ngan die?! Ini tidak adil! Ini tidak adil! (aku berdrama kat lua masjid tu, rase nyesal kejap sebab jadi pempuan. haha)

Tengah2 berdrama tu, aku nampak kelibat orang ramai2 (tak la ramai mane, dalam 8 orang camtu) kua dari masjid tu. Tengok dari jauh tu, aku nampak ade someone yang pakai topi yang Maher Zain salu pakai tu. Aku pun "oh maaaiiii! koraaannggg aku nak amek gamba dengan Maher Zain jugak! Tu haaa die! Somebody yang ade camera follow aku plisss" - dengan muka tak malunye aku mengarah orang. Haha. Pastu aku pun berlari la cross rumput masjid tu semata2 nak kejar Maher Zain. Bile dah sampai dengan group orang2 Maher Zain tu, aku pun cakapla dekat orang yang kelihatan macam PA die yang aku nak amek gambar dengan Maher Zain. Huahaha. Lepas diselidik by PA die tu (die tanye camne aku boleh tau Maher Zain ade kat situ), aku pun pegi la kat Maher Zain tuuuuuu. By the time aku tengok Maher Zain tu, aku rase macam tak caye bile pk tuan suare yang aku dengar kat laptop aku tu dah ade depan mate. Camne aku nak cakap aa? Muke die memang sebijik la dalam gamba! (Haha dah memang die tu orangnye, memang la same Fad oiii. Haha)


Ni la muke orang yang penat berlari kejar Maher Zain tuu. Haha

Lepas habis amek gambar tu, kitorang pun bersurai la. Aku naik kete dengan senyuman lebar bile pk aku ade gamba kenangan dengan Maher Zain. Senyum lebar nak mampus ok. Haha sweet memory :)

Heee. Then kitorang balik smule gi The Empire sebab nak cari fon Anie yang hilang, dan lastly tak ditemui dah. Hu. Sian Anie.. da la umur fon tu baru 2 minggu. Tssk. Rase bersalah la kat Anie sebab aku hepi nak mampus padahal die tengah down gile sebab hilang fon. Hu. Sorry k, Anie. Tsskk

So itu je la trip ke Brunei kitorang. Short tapi padat dan veri de miningful. Hehe. Sampai Miri, we had dinner together kat Gerai Tepian Sungai, makan seafood. Hohe. Sekian entry dari saye kali ini :)

2 commentaire:

Hanim Salleh said...

KKUKUKUKUKUKUKU HAPPY NOR SRONOK BACA... KESIAN FUIT TAK CUKUP EEH.. LEN KALI CAKAP LAH KAT KAK NIM...

ikanriang said...

huhu.. ade duit, tapi takde duit brunei.. huhu