Pages

Sunday, October 24, 2010

Atok Saya Memang Lucu


Semalam saya naik binatang merah ekor putih yang boleh terbang macam dalam gambar tu. Orang cakap binatang tu nama dia kapal terbang. Saya tak nak percaya sebab rupa dia tak macam kapal pun. So saya nak panggil dia binatang merah. Nape binatang merah? Sebab bagi saya, ape2 yang kite tak pasti general name die, kite boleh panggil die binatang.

Ok sambung cerita.

Pastu dalam perut binatang merah tu saya duduk sebelah seorang penumpang yang lebih kurang macam pakcik lah jugak. Ondewei dalam binatang merah tu, pakcik tu bukak laptop. Die bukak muvi. Tengok2, die bukak cite Prince of Persia. Wow, pakcik ni berdarah muda lah. Bagus. Borak punya borak, rupanya pakcik tu keje kat Brunei. Borak punya borak, rupenye die orang sekampung je dengan Mak saye. Mak saya orang Parit Besar kat Rengit tu ha. Polahai, kecik betul dunia ni kan.

Ok habis cerita pasal dunia kecik. Nak sambung cerita pasal nenek saya.



Nenek saya seorang Fatimah maka nama dia Fatimah. Beliau merupakan seorang pesara guru dan kini berusia 98 tahun (2 more years to go atok! nanti kite boleh panggil paper claim umur atok dah 100 tahun. nanti saye boleh tumpang muke masuk paperrrr!!). Saya nak kongsi dengan pembaca sekalian cerita2 perihal atok saya ni.

Kisah 1 : Atok dan telinga
Kalau nak cakap dengan die, kite kene jerit kuat sebab atok saya ni ade masalah pendengaran. Dulu pernah pakaikan die alat bantuan pendengaran tu, tapi die cakap "ahh aku tak suke pakai bende ni" pastu die pun tak pakai benda tu. So salam erti kata lain, dia rela jadi pekak. Dalam rumah ni, sayalah yang paling malas nak cakap dengan atok saya ni sebab kalau saya jerit, die tak pernah dapat dengar apa yang saya nak cakap. Dan yang paling tabah untuk berbual dengan beliau adalah adik saya. Kalau adik saya cakap, panjang perbualan mereka jadinya. Kalau saya berbual dengan dia, OOOO die je lebih. Ikut kebiasaan, kalau atok cakap OOOO lepas kite cakap something kat die, tu maknenye die tak dengar betul ape yang kite cakap.

Kisah 2 : Atok membaca buku sains
Hobi beliau merupakan membaca. Pernah sekali tu, adik saya study sains dekat2 dengan atok saya ni (atok saya atok adik saya jugak) pastu dia baca buku teks adik saya. Dia belek2 buku tu, dia cakap "Heh buku ape ko bace ni. Aku tak paham". Sian atok.

Kisah 3 : Atok dan kain lap Dibah
Saya memiliki seorang adik dan nama dia Adibah. Adik saya sekarang Tingkatan 2. Di sekolah, die join band sekolah. Die main BINATANG ape tah yang kene tiup2 sampai meleleh air liur tu. Pastu adik saya memiliki sejenis kain khas yang spesifik digunakan untuk mengelap air liur die yang meleleh2 kat BINATANG TIUP2 tu (mati aku kalau adik aku baca nih. haha). Ade satu hari ni, adik saya mendapati bahawa KAIN LAP AIR LIUR die tu hilang. Pastu tak lame pastu, die dengar atok buat suara untuk buang kahak die tu. Tengok2, atok pegang KAIN LAP AIR LIUR yang adik saya punya tu. Tenang dan innocent saje muke atok saya tu buang kahak dekat kain tu. Adik saya cakap, dia takkan sentuh kain tu lagi pasni.

Kisah 4 : Atok dan tali pinggang Dibah
Adik saya memiliki seutas tali pinggang. Dia sangat teruja nak pakai tali pinggang tu untuk pergi ke Band Party semalam. Pastu ade satu hari ni, dia mendapati bahawa tali pinggang dia tu hilang. Cari punya cari, tak jumpe. Siap cari depan atok tu lagi. Tapi atok ni tak tau yang Dibah tengah cari tali pinggang. Pastu ade satu ari tu, adik saya masuk bilik atok saya. Tengok2, molek saje atok tengah bukak tali pinggang tu dari kain die. Adik saye pun cakap lah "atok!! tu tali pinggang dibah!!" maka atok saya jawab "hehhh aku suke pakai bende ni!! Kain aku tak lucut!" hahahahh. Saya pun tanya la adik saya, "tali pinggang ape yang atok pakai tu?" dan adik saya jawab "Tom's Girl". OH MY GOD.

Kisah 5 : Atok, gam dan sofa baru
Mak saya baru beli sofa baru untuk atok landing2 depan TV sebab kerusi yang sebelum ni koyak2 dah. Tapi, atok ni asyikla duduk kat sofa lame tu. Bile tanye nape duduk kat sofa lame, die cakap "Aku tak suke kerusi tu. Kalo aku duduk, die nak jatuh aje"

Atok saye memaksudkan bahagian A yang saye letak dalam gambar atas ni yang selalu jatuh bila duduk. Pastu tadi, die keluar dari bilik die, die bawak gam keluar dari bilik die. Die cakap "Zainon, nah. Ko gam kerusi tu gune gam ni". Mak saye tengokla gam ape yang die bawak, rupenye gam tu adela gam yang die gune untu lekatkan kertas yang kale jernih tu.

Persoalannye sekarang, NAPE ATOK SAYE NI COMEL SANGAT?

2 commentaire:

Nursyahida Osman said...

Hahahaha, part lucu masa belt toms girl tu! hahaa

Hanim Salleh said...

hahhahahahahahhahahaa.....sakit perut!!!!