Pages

Sunday, December 27, 2009

A visit and A tragedy

Yesterday was great.

Setelah seminggu duduk dekat UTP ni buat kerja robot, aku mintak cuti dari leader kami untuk bercuti sehari semalam. Heheh. Alang2 akak aku balik Ipoh untuk melengkapkan Krismas famili abang ipar aku, so ape salahnye kalo aku mengisi kesunyian aku sendiri kan kan?

Heheh. Maka bertolaklah aku ke Ipoh menaiki bus dari Tronoh. Gile gagah aku berjalan dari V3 ke vus stop kat luar UTP tuh. Ade dekat 40mins punya perjalanan lenggang kailan. Bile da sampai bus stop, ofkosla aku duduk. Penat do. Tak sampai pun 10mins aku dodok, bus Tronoh kale ijau tu pun sampaiii

Lebih kurang camni la rupe bus kat Ipoh ni. Ni la rupe antara bus yang paling elok kat Ipoh ni.

Dengan tambang berharga RM3.30, aku pun sampai di stesen bus Ipoh dalam masa 40mins. Call akak aku tak berangkat, aku pun mengambik keputusan untuk menunggu akak aku kat Jusco Kinta City. Tambang untuk ke Kinta city dari stesen bus itu adela RM1.60 (Kinta City adela sebuah shopping mall di Ipoh ni. Kalau aku tak letak Kinta City, cakap Jusco pun takpe. Sebab ade SATU je Jusco kat Perak ni haha)

Dalam perjalanan ke Kinta City tu, lalu Stesen Ketapi Ipoh.

Stesen Ketapi Ipoh

Stesen ketapi ni dekat dengan balai polis. Dekat2 dengan kawasan yang disebutkan ni, ade tanah lapang yang takdelah lapang mane. Kete eksiden je banyak kat situ. And ade satu bangkai kenderaan yang menarik perhatian aku.

Bangkai yang terhasil dari kejadian ini. (Gambar dari Bernama)

Ramai orang yang mengelilingi bus tu. Aku sebagai insan yang bangun pagi terus gosok gigi dan bersiap untuk ke Ipoh pagi tu, tak sempatlah aku nak mengusha bharian. Aku tak tau ape yang aku miss. Dalam hati aku berkata

"Isk isk isk. Ni konpem paling kurang sorang mati ni. Isk isk isk"

Dan perjalanan diteruskan sambil fikiran melayang memikirkan nasib penumpang bus tu. Belum pun sampai kat Kinta City tu, akak aku da tepon. Dalam hati aku berkata

"Mesti gelabah akak aku ni"

dan memang betul, akak aku gelabah sebab aku call die tak angkat. Aku pun kata

"Rilek rilek. Nor da nak sampai da ni. Nanti jumpe kat sini ok"

Ok, dan aku pun turun bus. Singgah McD beli makanan fevret aku kat situ, apple pie wal-lah. Aku beli 2 ketul. Bagi RM10.20 kat akak yang jaga mesin duit tu.

"Dik, takde lima hinggit ke?"

Aku pun hempas tangan aku kat kaunter tu, cakap camni kat akak tu

"Dah kire baik saye bagi doposen tu kak! Kalo saye bagi RM10 tu maknenye tu je la duit paling sesuai saye rase saye boleh bagi akak! Akak nak duit lain ke? Nah amek kau seratus" sambil menghulur RM100 kat kakak tu. Aku pun gelak sorang2 sebab begitu tinggi khayalan aku mempunyai duit sekeping RM100 bawak pegi IPOH kah kah kah. Khayalan khayalan. Rekaan semata mata. Sume orang tau Fad baik hati tak reti nak menengking orang macam tu. Kah kah kah

Dan aku pun terus menanti kehadiran akak aku. Tak lame pastu akak aku pun muncul. Tadaa! Dan kitorang pun melilau2lah dalam Jusco tu. Walaupun sekarang nga sale, satu bende hapak pun tak menarik minat aku. Takde pun aku dengar baju baju kasut kasut memanggil nama aku dan menjerit "Fad fad! Aku kat sini! Aku murah! Murah! Beli aku!". Agaknye barang2 tu sume dah hilang suara sebab banyak sangat menjerit dalam musim sale gini. Kesian kesian..

Dan setelah bosan, kami pun pulang ke rumah famili abang ipar aku. Jauh rupenye umah abang ipa aku tu ngan Jusco. Punyela aku ingat dokek je.. Kesian akak aku kene amek aku jauh2. Isk isk. Takpe2, pasni nor tak wat camtu lagi eh kak nim..

So, kat umah tu first time la aku tengok pokok krismas dalam umah. Comel je, tak gabak macam dalam cite omputih nuu. Buek sampah jo letak pokok gedabak dalam ghumah. Buat umah dalam hutan takpe, tapi jangan bawak hutan dalam umah naa. Ingat pesan tok ni. Keh keh keh. And kat umah tu sume famili abang ipa aku ade, kecuali Leo, adik die yang laki n wife die. Raya kat umah wife die agaknye. Aku cakap SUME ni, bunyinye macam ramai je kat umah tu kan. Padahal abang ipa aku ade 3 badik je. Sorang takde, 3 tolak 1 same dengan 5 tolak 3 kan kan? So tinggallah 2 je.

Anak sedara abang ipa aku ni pulak, alahaaiiii. Geram sangat tengok keletah die! Tak reti duduk diam, tapi comel. Kalau akak aku n aku ajukan muke masing2 kat die, die mesti pilih nak cium aku. Kah kah kah. See, everybody loves Fad kah kah kah.

Dan malam tu, kami ke open house membe abang ipa aku ni. Kalau waktu Indian Night kat UTP dulu aku tak boleh telan nasi die, nasi kat open house ni boleh la aku telan dengan lahapnye. Sedap sedap. Yang klakanye, tuan open house ni sorang lecturer. Time nga berborak, bile die tau aku ni blaja UTP, die tanye aku "Kenal tak .......?" Aku terdiam. Aku jawab "Kenal kenal. Heheh" Heheh tu membawe makne aku pernah buat 'dose' dengan lecturer tu. Skali lecturer aku tu kenal pulak ngan membe abang ipa aku ni kan. Haih memang parah la. N akak aku dengan murah hatinye tolong tambah lagi "Die pernah kutuk lecturer tu dalam blog die! Pastu lecturer tu jumpe pulak blog die!" Dan membe abang ipa aku tu pun kate "Student nowaday aaa, kalau tak puas hati sume tulis kat blog". Kaget aku jap. Aiyo abang ni, salah paham pulak. Manede tak puas ati bro.. aku tulis pasal lecturer tu sebab aku puas hati sangat2 ngan die.. huh

So itulah ceritanya cuti sehari aku kali ni. Best bile ade dekat ngan famili ni kan. Thanx to famili abang fir yang buat aku macam famili seniri. Terubat hati walaupun berada jauh di rantauan.. (Rantauan la sangat kan)

P/S : Bapak abang ipa aku ade pegi tengok bangkai bus tu, die kate, boleh nampak cebisan2 daging kat bus tu. Sisa otak pun ade. Aku terdiam.

P/SS : Aku rase kalau bus tu adela sebuah bus biase, n bukan double-decker, aku tak rase kemalangan tu akan jadi seteruk tu. Yelah, untuk bus double-decker, lower-decknye tu lagi rendah dari bus biase. Tu yang bile langgar penghadang boleh 'sapu' penumpang skali tu.. Betul tak? Ape2 pun aku ucapkan takziah pada keluarga mangsa. Sesungguhnya bukan senang nak terima kehilangan keluarga yang disebabkan hal2 camni. Semoga Allah melindungi kita semua. Amin

0 commentaire: