Pages

Saturday, December 26, 2009

It's the Anniversary Again

Hari ni ade 2 anniversary terpenting. Satu, it's mak & abah's and it's their 35th anniversary I guess. Alhamdulillah, berkekalan perkahwinan mak & abah walaupun banyak cabaran dan dugaan yang datang. Tapi tu lumrah orang berkahwin kan? Tapi aku salute hubungan mak & abah ni. Nape?

Mak & abah kenal sebab mak dulu kerje sebagai seorang maid, yang mane majikan mak waktu tu adela kawan abah. Dan bibit-bibit percintaan bermule bile abah datang uma uncle tu. Yolah, jatuh hati sebab masak pandai, menjahit pandai, mengemas pandai. Haih. Serba serbi pandailah. Dan lepas kawin, abah tak kasi mak keje. Dan bermulelah episod perjuangan abah demi mendapatkan sesuap nasi untuk famili die. Dan dalam 35 tahun perkahwinan tu, mak & abah dikurniakan 5 anak pempuan. Abah memang hebat, sebab walaupun berjuang mencari rezeki sorang2, kami tak pernah rase kekurangan. Abah bagi lebih daripada ape yang kami perlukan. Kalau makan sepinggan nasi dah cukup, petang tu abah belikan aiskrim pulak. Esoknye beli susu kotak. Kadang2 abah beli air sedap dalam botol comel kale kuning tu. Entah ape name, aku pun tak ingat. Senang cakap, kami cukup diberi makan, dan bile ade rezeki lebih abah gembirakan kami.

Mainan aku, tak pernah aku rase tak best. Aku nak pedang, aku dapat. Aku nak figures Power Rangers, aku dapat. Aku nak topeng, aku dapat. Aku nak game, aku dapat. Tapi yang ni abah bagi syarat, boleh main time wikend je. Huhu. And penah jugak, ape yang aku tak mintak pun aku dapat jugak! Yaitu sebijik kete mainan.. Huhuhu. Sian abah. Desperate sangat nak anak laki sampai sanggup die belikan anak pempuan die kete mainan. Sangatlah tak feminin aku waktu kecik2 dulu sampai abah ingat aku mesti suke kete mainan tu. Huhu. And mainan paling best yang abah belikan, yaitu sekotak Lego. Bukan kecik abah belikan! Abah beli yang 400++ pieces punye! Mak ehhh. Aku betul2 kecapi nikmat waktu zaman kanak2 dulu. Kalau perform dalam kelas, die bagi surprise. Penah skali tu time darjah 2, aku tekejut bukak2 lampu bilik, nampak ade jam Minnie Mouse kat atas meje. Tekejut beruk, tekejut eksaited. Tapi bile aku tanye abah sape yang belikan, die tanak ngaku. Haha. Wat lawak comel pulak abah time tu. Tapi aku tau la, abah yang belikan. Sebab takde orang lain pun dalam uma tu melainkan aku, mak & abah n adik aku.

Mak pulak, setia menguruskan hal2 rumah. Mak jaga kebajikan kami sume kat rumah. Mak tak pernah cuti, tak pernah lalai. Mak stat kerje dari pukul 6 pagi, sampai 12 malam. Mak kerje 18 jam sehari, and die tak pernah merungut, tak pernah mintak cuti dari abah.

(kesat air mate jap)

Tapi setelah kerje 35 tahun dalam rumahtangga yang dibina bersame abah, pangkat n pengalaman mak makin lame makin naik. Mule2 kawin jadi teman setia abah, jadi tukang masak dalam rumah. Bile da ade anak naik pangkat pengasuh (seperkara yang aku bangga dengan mak aku, tak ade sorang pun dalam adik beradik kami yang dihantar ke tempat mengaji. Mak lah yang mengajar dari alif ba ta sampailah kami khatam). Bile anak2 da besar, da gatal nak kawin, mak lah yang jadi wedding planner. Tapi yang aku kagum, mak aku lately ni macam dah upgrade jadi engineer rumah tu pulak. Kalau rumah kitorang ade masalah yang berkaitan dengan engineering, mak aku boleh setelkan. Paip dapur wat hal, mak tak tepon plumber. Mak jugak lah yang godeh sendiri paip dapur tu sampai dapat berfungsi dengan baik. Kalau skru tercabut, die lah yang sibuk cari screwdriver. Segala jenis screwdriver dan exact location screwdriver tu die tau. Haa kalo ade sesape nak lawan keserbabolehan mak aku, boleh isi borang kat bawah ha. Baju kurung kami, 90% mak yang jahit. Bab makanan, walah. Kau nak ape? Pernah try makan roast chicken mak aku buat? Huh aku rase sebab roast chicken mak aku lah aku penah makan Kenny Rogers sekali je seumur hidup (bukan sebab aku papa kedana! haha)



Ni hati lembu roast aa. Dan ia merupakan nikmat rumah dan nikmat duniawi semata2


Kalo aku kawin, aku berangan laki aku yang drive aku pegi mane2. Tapi Mak & Abah tak. Mak lah yang drive Abah kalau Abah nak ke mane2 yang jauh. Kalau dekat, Abah naik motor je. Tak ke comel gitu? Abah beli kete so that Mak boleh drive, as he can't drive. Tak ke comel gaban mak bapak aku ni?

Abah panggil mak 'Zainon'. Mak panggil abah 'abah'. Ni untuk kes teriak2 la. Kalo untuk cakap2 bese gune I You je. Tapi penah jugak dengar mak teriak abah dengan camni : "Yoooouuuu!! Oo youuu!! Ni ha, tepon!" Haha macam comel gitu 8-)

Itulah 0.00001% kisah Mak & Abah aku yang menjadi kekaguman aku. Kisah mereka merupakan sebuah lagenda; unik, tiada tandingan. Dan hari ni aku nak ucapkan :

Happy 35th (kot) anniversary, Mak
Happy 35th (kot) anniversary, Abah

Nor sayang Mak, nor sayang Abah. Takde orang lain dalam dunia ni yang nor akan panggil mak & abah selain Mak & Abah sendiri. I only have one Mak & Abah. Dengan segala jasa Mak & Abah yang da mak berikan kat keluarga ni, nor doakan hidup Mak & Abah dirahmati Allah selalu. Itulah yang paling layak untuk Mak & Abah dapat dalam hidup ni. Pengorbanan Mak & Abah selama ni, tak mampu untuk kami si anak2 balas. Takkan pernah cukup.

P/S : Hari ni anniversary aku dan Fitri jugak. Kali ni yang ke-4. Alhamdulillah, we both make it this far. Semoga hubungan kite ni tak sia2, diakhiri dengan ikatan yang sah. Boleh cipta lagenda kite sendiri yang unik, macam Mak & Abah. Love you sayang. Always..

2 commentaire:

oranglidi said...

lembu roast tu nampak sedap.

Hanim Salleh said...

alamak ..... lupa pulak lah.... kena belated lah