Pages

Tuesday, December 16, 2008

Kisah Mak dan Abah

*Mintak maap awal-awal pade mereke yang mencintai Bahasa Melayu kerane dalam post ini saye menggunekan Bahase E. Oh ye. Post ini turut memuatkan kuiz matematik untuk anda. Sile bace post ini dan ingat segale nombor. Hadiah menarik menanti anda.*

Tanggal 26 Disember ini adela anniversary mak dan abah saye yang ke-tidaktahukeberapaan. Tapi takpe, mari kite main kire-kire jap. Kakak sulung saye yang bername Hanim tu da berumur kire-kire 32 tahun. Mak saye ngandungkan die, ofkosla paling kurang 9 bulan. Make Buleh la saye cakapkan yang anniversary pekahwinan mak dan abah saye ni adelah kali yang ke-32 tahun 9 bulan-dan-ke atas.


Ini adelah mak saye, Puan Zainon yang besday nye 25 Nov, 2 hari sebelum besday saye. Hihihi



Ini pule adela abah saye bersame cucu bongsunye.


Mak di zaman mude-mude dulu bekerje sebagai seorang pembantu rumah. Mak berpindah dari Rengit ke JB untuk mencari pengalaman bekerje. Waktu tu umur mak belasan tahun. Mak pernah dapat offer untuk belajar ilmu-ilmu kejururawatan waktu tu, tapi disebabkan keadaan ketiadaan uang, segalenye terbatas. Mak pon bekerjelah sebagai seorang pembantu rumah untuk famili seorang dokter. Name dokter tu Karim kalo tak silap. Lepas tu mak saye berpindah 'kompeni' pulak. Mak saye bekerje dengan tukang bisnes. Mak saye paling lame bertugas dengan kelurge tukang bisnes ni. Kami anak-anak mak menggelarkan tukang bisnes ni Uncle Talhar. Uncle Talhar ni sekarang merupekan tuan kepade ajen hartanah terkemuke, WTW. WTW itu adelah kependekan untuk C H Williams Talhar & Wong. Kalo anda teringin nak melihat muke WTW, sile klik sini.

Uncle Talhar beristerikan seorang minah salleh yang mane kami si anak-anak mak memanggilnye Aunt Beryl. Yang lucunye, dulu waktu kecik, kalo mak menyebut name Aunt Beryl je, saye terbayangkan name die di eje sebegini: Barrel. Atau kalo nak digambarkan melalui gambar, begini rupe barrel yang saye bayangkan:




Dan bukan yang ini.



Berbalik kepade kisah yang lebih serius. Mak dan abah bertemu disebabkan Uncle Talhar dan juge Aunt Beryl. Abah merupekan kawan kepade Uncle Talhar make itu pernah lah abah saye bertandang ke rumah Uncle Talhar. Dan di situlah mak dan abah saye berkenalan. Hihihi. Comel2.

Entah berape tahun lepas tu mak saye berhenti berkhidmat untuk Uncle Talhar untuk mengahwini abah. Bile saye pk balik, secare matematiknye, abah pegi perantauan waktu umur beliau 20 taon. Abah duduk perantauan selame 15 taon itu bemakne abah pulang Malaya waktu umo 35 taon. Beze umo mak dan abah saye adela 15 taon. Sekarang kakak saye yang PALING TUA berumo 32 taon 1 bulan dan 9 hari. Soalannye berbunyi..




2 commentaire:

ikanriang said...

agak-agaknye apekah tarikh waktu mak dan abah saye bekawen dan berape umur mereke masing2? sile beri jawapan anda dalam format berikut:

DD/MM/YY, UMUR MAK SAYE, UMUR ABAH SAYE

untuk memudahkan pengecaman jawapan yg betul. jawapan sebena akan ditanye pade mak abah saye. untuk jawapan yang betul, adiah misteri menanti anda. selamat mencuba! =D

ain farahain said...

weh!!!!!!!!!
sdap2 je kutok ak x tw jln ek

hel-lo
ak drive balek kolej sndri
balek ampg pon redah je
balek smbn pon redah je
x de pon ak gune tepon kcmsn kat tepi highway tuh

ak cume nk korg syp
sbb tuh ak memekak jerit tnye jln
haha~
taktik koto suda tekantoi