Pages

Thursday, February 07, 2008

Intro To Petroleum Engineering

Barangkali menangis blog ni sebab lama sangat aku tinggalkan die. Tapi takpe, aku tak lupe ko wahai blog. Sekarang ni aku enjoy hidup aku kat UTP ni, tenang walaupun tak balik ke mana-mana sempena cuti Raya Cina ni.

Pasaan teruja bile da masuk 1st year ni, belum hilang lagi. Sume subjek yang aku amek sem ni bukanla sesuatu yang terlalu baru tapi aku enjoy sangat2 bile blaja tu. Untuk subjek Intro To Petroleum Engineering ni, memang sesuatu yg amat2 baru la. Kami didedahkan dengan ilmu2 asas drilling and so on. Yang menariknya, kami akan belajar 1modul tu dlm 1 hari je! Dari pukul 8pagi hingga 5petang, kami kene dengar kuliah. But no sweat! Sebab lecturer memang seronok habis la. Modul pertama kami aritu berkaitan dengan drilling engineering. Pergh.. memang kaw! Banyak jugak istilah baru yang kami belajar hari tu.

Hari tu, kami ade 2 talk. First talk disampaikan oleh McCrady, orang kelahiran AS yang kini bertugas sebagai staff engineer di PETRONAS. Pernah bertugas untuk SHELL dan SCHLUMBERGER juga kalau tak silap aku. Sudah lanjut usianya, yang mana membuatkan aku yakin pengalamannya dalam bidang ni memang luas.

Second talk, disampaikan oleh wakil dari SCHLUMBERGER iaitu En. Chandrasekhar. Berkhidmat untuk Schlumberger Drilling & Measurements. Dalam talk kali ni bealiau banyak mendedahkan kami cara2 drilling dengan lebih mendalam and ape yang aku boleh komen is, it was fantastic! Hehe

Tapi penat blaja seharian tu tak terasa sangat, sebab tu memang minat aku. Aku sangat2 tak menyesal pilih Petroleum Engineering sebagai bidang aku =) And lagi satu, jangan terkejut kalo aku cakap subjek ni tak masuk final =D Markah sume bergantung kat asignment dan jugak 5 test ;)

Dato' Onn Jaafar pernah berkata:
"...saya tidak mahu anak cucu saya meludahi kubur saya kerana tidak menjaga harta pusaka mereka..."
Jadi aku rasa memang tanggungjawab aku menuntut ilmu ni, untuk jage harta pusaka negara kite, yang mane aku rase petroleum tu salah satu harta yang berharga milik negara kite. Bukan dengan cara memelihara petroleum tu, tapi gagah mencari supaya dapat kite rasekan same2 manfaatnye =)

0 commentaire: