Pages

Friday, July 04, 2008

Sumpah Aku Rindu... Part 2

Zaman kecik yang lasak.

Dulu waktu kecik-kecik, aku lasak. Jiran-jiran aku kebanyakannya laki. Aku takde choice lain melainkan join diorang sekali waktu main. Waktu umur 3-6 tahun, aku tak reti main mainan perempuan. Aku main pedang. Aku main patung Power Rangers. Aku main kapal terbang. Sume tu abah yang belikan. Aku rasa abah kepingin sangat nak anak laki. Huhu. Waktu ulang tahun aku 5 tahun, abah belikan aku kereta lumba mainan dari stesen minyak BP. Warna hijau. Tapi aku tetap enjoy dengan mainan yang abah belikan. Abah pernah belikan aku LEGO. Dalam bekas besar. Kak Nim cakap, abah tak pernah belikan dia LEGO sebesar tu. Aku bangga.

Masuk darjah 2, aku main bola sepak ngan dak-dak laki tu. Aku main rounders. Aku main pondok-pondok jugak, tapi style laki la. Kitorang buat khemah bawah satu pokok, pastu beli maggi. Curi periuk dari rumah, masak sendiri maggi tu. Makan maggi yang dibuat dalam khemah sendiri memang best-walaupun ko boleh nampak rumah ko dari khemah ko; dan ko tau yang mak ko ade dalam rumah tu untuk masakkan ko maggi yang jauh lagi sedap. Tapi, semangat berdikari (taik ayam) waktu tu memang buat aku tak kesah makan maggi tepi belukar-dan berkongsi dengan budak laki lain.

Dalam geng mainan aku waktu tu, aku sorang je perempuan. Aku tak tau mane aku dapat kekuatan untuk join diorang. Diorang beli basikal, aku pun lekas mintak abah belikan aku basikal. Abah kerja kat Courts Mammoth, so abah takde masalah untuk dapatkan aku sebiji basikal. Mula-mula abah belikan aku basikal ala-ala BMX. Second hand. Aku puas hati ngan basikal tu. Aku seronok meronggeng dengan kawan-kawan lain naik basikal tu. Memang best. Tapi ade satu hari ni, entah mane aku campak otak aku ntah, aku tinggalkan basikal tu kat depan rumah (kononnya ikut cakap mak. Maghrib, kene masuk rumah) Memang aku ikut cakap mak aku waktu tu tapi aku tinggalkan basikal tu macam tu je kat luar rumah. Esok ari, basikal tu da ilang~

Aku tak tau ape yang buatkan bapak aku beli basikal lagi satu. Kali ni lagi besar, ade gear. Second hand jugak. Warna purple. Actually waktu tu abah tak belikan basikal untuk aku sorang, abah belikan untuk jiran aku 2 beradik. Abah tak sampai hati tengok diorang yang terpaksa bekerja lebih untuk mendapatkan sesuatu yang bukan keperluan-macam basikal. Abah memang baik hati. Waktu tu aku rasa bangga dengan abah sebab abah bagi peluang kat aku ngan kawan-kawan lain untuk sama-sama enjoy meronggeng dengan basikal sendiri-dan memberikan aku sesuatu untuk dikenang dan dijadikan teladan sampai sekarang. Aku berhenti beronggeng dengan basikal tu bila aku naik darjah 6. Maklumlah, gadis sunti (haha). Tak elok beronggeng sana-sini dengan budak laki. Basikal aku pun terabai kat belakang rumah, hinggalah satu hari aku pasan yang basikal aku tu da hilang.. kene curi. Haish.

Abah nak aku concentrate kat UPSR, maka abah tak belikan aku basikal lagi. Begitulah ceritanya.

0 commentaire: