Pages

Tuesday, March 06, 2012

Epilog Rindu : Al-Quran Itu Pegangan Utama..

28 Februari 2012

Hati bergoncang mahu mencari buku bacaan sebab buku yang dibeli sebelumnya sudah habis dibaca. Entah kenapa, walaupun jam sudah pukul 9 malam, hati tetap berdegil memaksa kaki melangkah keluar untuk membeli buku seolah tiada esok. Pulang ke rumah pukul 10, terus duduk di meja makan, join Abah dan Mak yang tengah dinner.

Abah : Nor, esok nor ade baaaaanyak keje. Kene hantar Abah pukul 7 kat Larkin.
Aku : Eh, nak buat ape?
Abah : Abah nak pergi KL. Abah nak pergi tabung haji merayu orang kat sana (untuk luluskan urusan rayuan Mak dan Abah untuk menunaikan haji tahun ni)
Aku : Sape tolong Abah kat sane?
Abah : Abah pergi sendiri. Bukan Abah tak reti naik train sume tu.. (sungguh Abah tak pernah naik LRT kat KL tu.. tapi hatinya sangat tekad untuk pergi sendiri)

Mahu menangis rasanya untuk membiarkan Abah pergi sendiri. Tak sampai hati untuk biarkan Abah berjalan jauh2, tambahan bersendirian pulak tu. Sejak berada di rumah lepas habis belajar, kalau aku drive Abah ke bank atau ke mana pun, aku akan sedaya upaya mencari jalan terdekat untuk Abah jalan.. Sungguh aku tak sanggup melihat langkahnya yang perlahan itu dek kerana kekuatan kaki yang kian merosot..

Aku : La, tunggulah kejap. Nor kan nak pegi KL jugak minggu depan. Boleh nor bawak pergi tabung haji tu.. Sabarlah sikit. (Aku mula hilang sabar melihat kemahuan dan kedegilan Abah sedangkan aku tahu setakat mana upayanya)
Abah : Takpe, Abah pergi esok. Nor jangan risaulah.. Abah dah biase naik tren kat kampung Abah dulu.. (Abah membahasakan England tu kampungnya..) Nanti ajar Abah camne nak gune henfon Mak.. Asal dapat call pun jadilah.

Melihatkan Mak diam tidak membantah, akhirnya aku kalah. Aku tak dapat teman Abah kerana dia berdegil mahu pergi sendiri. Di akhir dinner kami, aku bercerita tentang 2 buah buku yang baru aku beli malam tu.

Aku : Nor beli 2 buku. Satu pasal 4 khalifah Islam yang femes tu, lagi satu pasal bukti saintifik kerasulan Muhammad. Best tak? Nor beli buku khalifah Islam tu sebab nak tau macam pentadbiran Islam dulu.. (Hari sebelumnya kami membincangkan kehebatan umat Islam dahulu dalam mencipta sejarah gemilang.. dan aku pun ceritalah yang dari bacaan aku, aku dapat tau ramai saintis Islam dulu buat eksperimen sebab belajar dari Quran, n dengan tujuan nak kenal Allah. Tak macam sekarang, meletakkan perkara lain sebelum Allah (termasuk Al-Quran)) dan Abah tak semena-mena baca satu ayat Al-Quran ni..



Aku tahu, ramai orang yang biasa dengar ayat ni tapi aku yang jahil ni boleh tak tahu ayat Quran yang femes ni. Tapi berbekalkan ilmu bahasa Arab yang pernah aku kutip di sekolah dulu, aku cuba translate ayat tu sepatah2.. Abah tersenyum dengar translation aku, sambil membetulkan makna aku yang salah. Dengan kegagalan aku tu, Abah masih puji aku..

Abah : Oh, hebat jugak Arab nor.. (walaupun Arab aku tak pernah dapat A, tapi atas pujian seorang lelaki berstatus ayah, aku rasa SUNGGUH bahagia)
Aku : Belajar 5 tahun Arab mana tak terkesan Bah.. Tapi takdela kalau baca Quran tu nor terus faham ayat tu.. vocab Arab nor sikit je.. dalam certain ayat boleh la tau ayat sekian cakap pasal ape, ayat sekian cakap pasal ape..
Abah : Al-Quran ni, kalau baca sekali terjemahan die, interesting. Abah suke bace terjemahan die..

Diskusi kami lepas perbualan atas ni tak lama sebab aku perlu topup fon Mak dan fotostat surat rayuan tabung haji Mak Abah untuk Abah bawa ke sana. Malam tu juga aku ajar Abah cara2 untuk menggunakan fon Mak. Bila Abah lulus dengan semua mock call yang aku buat, dan Abah boleh membuat panggilan bila disuruh, risauku berkurang 0.5%.

..... bersambung .....

Nota kaki :

- Al-Fatihah untuk Abah tercinta, pahlawan keluarga, sahabat baik pendengar setia yang harta terbanyaknya adalah ilmu dan iman, Ayahanda Salleh Bin Yunos yang pergi tak kembali tanggal 3 Mac 2012.

- Ayat Quran yang Abah bacakan tu, surah Al-Hasyr ayat 21 yang bermaksud:

"Kalau sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan ketakutannya kepada Allah. Dan perumpamaan-perumpamaan itu Kami buat untuk manusia supaya mereka berfikir."

- Sungguh, aku rindu pada Abah.. Aku takkan lupa ayat Quran terakhir yang Abah sampaikan kat aku ni.. dari tak tahu langsung ayat ni, aku jadi tahu.. dan mesej di sebalik ayat ni, aku akan ingat, aku akan amalkan selagi diizin Allah untuk bernafas di bumi ni.. Al-Quran itu pegangan utama.. Terima kasih Abah.. Nor sayang Abah sangat2. Nor nak berusaha supaya senang untuk kita berjumpa lepas ni, di satu tempat yang kekal, yang nor tahu nor takkan kehilangan Abah lagi..

3 commentaire:

Nursyahida Osman said...

Al-Fatihah.

Kuatkan semangat dan kekuatan Fadh. Tabahkan diri untuk kuatkan pegangan dan setia kepada Al-Quran.

...Aimi Zawiyah Azahari... said...

aku terasa seolah2 aku kehilangan abah juga..mungkin sebab aku telah kenal abah kau sejak kite kecik..tabahlah fad..i am ur shoulder to cry on..

Zakuan Ahmad said...

Al-Fatihah~

takziah diucapkan. aku baru taw ni. tabah byk2 ek fad ;)

jgn sedey2 fad..kematian tu adalah transportation untuk ke alam akhirat yang kekal. tak lama lg sampai la giliran kita-kita pulak ke sana.